Service + ERP = Dynamics NAV

Servicemodul i affärssystemet

Vet du om att affärssystemet Dynamics NAV innehåller en kompetent servicemodul från start? Om du är på jakt efter funktionalitet för att bättre hantera din serviceorganisation kan servicemodulen i NAV vara verktyget för dig.

Säljer ni apparater som ni utför service på?
Servicemodulen i Dynamics NAV riktar sig till företag som utför service på maskiner och utrustning till sina kunder. Med servicemodulen får företagets serviceorganisation ett verktyg för att planera och dokumentera alla olika aspekter på både förebyggande och avhjälpande service.

Plocka upp sålda apparater i serviceorganisationen
Eftersom servicemodulen är integrerad i övriga delar av affärssystemet finns stöd för att på ett strukturerat sätt plocka upp levererade artiklar för hantering i serviceorganisationen. Beroende av er affärsmodell kan sålda artiklar bilda förslag på nya eller utökade serviceavtal. Kopplingen från inköp och försäljningsmodulerna gör att du kan få en total spårning av varje enskild apparat som finns ute hos era kunder.

Öka kvaliteten genom att spåra problemområden och lösningar
I modulen finns stöd för att dokumentera upp felsökningsscheman innehållande både feltyper, symptom samt åtgärderskoder. Detta kan användas för att underlätta det löpande arbetet samt att i efterhand följa upp vilka problem som uppstår oftast och kostnader kopplade till detta.

Dokumentera och hantera era serviceavtal på ett strukturerat sätt
Servicekontrakt dokumenteras direkt i servicemodulen i form av avtalsförslag och därefter signerade serviceavtal. I avtalen dokumenterar du vad avtalet omfattar, speciella priser och rabatter samt giltighetstid. Genom att använda avtalsformuläret för att sätta specifika detaljer kring varje enskilt avtal och ha en kopplad utskrift för kundens signering får serviceorganisationen en samlad dokumentation om hur varje enskild kund och serviceavtal ska hanteras.

Planera arbeten och tilldela resurser i form serviceorder
Vid bemanning av serviceorder finns verktyg i form av beordringstavla och behovsöversikt. Du kan med dessa verktyg snabbt hitta de resurser som har kompetens och kapacitet att utföra specifika serviceorder. Genom att använda servicezoner kan du även finns de personer som är geografiskt bäst lämpade till att utföra uppgifter. Om du vill kan du även välja en resurs som standardresurs till en speciell apparat. Detta kan exempelvis vara den tekniker som utförde installationen eller som utförde senaste servicen.

Samlad tidrapportering
Vid tidrappporteringen är det möjligt att använda NAVs gemensamma tidrapporteringsfunktion. Denna gör det möjligt att i samma bild rapportera tid både på serviceorder som på projekt och produktionsorder.

Effektivisera faktureringen
I modulen finns stöd för att effektivisera faktureringen av allt som omfattar serviceorganisationen. Detta innefattar både fakturering och periodiska serviceavgifter samt fakturering av enskilda serviceorder och den komponentförsäljning som sker i samband med denna.

Kommunicera via kundportalen
Med Effekts plattform för kundportaler, Effekt Connect, kan är det även möjligt att öppna upp servicemodulen för dina kunder. Tänk att kunden själv kan söka efter sina apparater med hjälp av serienummer. All information som ni vill kan bli tillgänglig för kunden så att denna kan få en komplett bild av historiken.

Med ett definierat arbetsflöde kan kunden även välja att boka in service och se information om när och hur servicen kommer att genomföras. Då servicen är slutförd kan kunden granska information om rapporterad tid och förbrukning, allt i enlighet med era önskemål.

Vad krävs för att komma igång med Servicemodulen?
Servicemodulen ingår som i senare versioner av Dynamics NAV då du har utökad funktionalitet. Att ta modulen i drift är tekniskt sätt endast en fråga om att parametersätta den och börja registrera. Vi på Effekt kan hjälpa er att komma igång med en strukturerad serviceorganisation genom att arrangera workshops och utbildningar som får systemet i användning. Läs mer om hur vi på Effekt arbetar med att få systemlösningar i faktisk användning så att du kan dra maximal nytta av investeringen i affärslösningar.

Dynamics NAV ingår som en av komponenterna i Effekts erbjudande gällande affärslösningar. Läs mer om Effekts stabila plattformar och hur dessa kan kombineras.

Dela denna artikel

Om Effekt

Vi arbetar som experter på affärstödjande IT. Genom effektiv användning av Microsoft Dynamics 365 Business Central (tidigare Dynamics NAV) och Bizzjoiner kundportal skapar vi moderna affärslösningar som har dina kunder i fokus. Sedan starten 1997 har vi genomfört över tusen projekt tillsammans med fler än 100 kunder.

Vill du veta mer?

Skriv in dina kontaktuppgifter nedan så kontaktar vi dig.

CAPTCHA
Denna fråga är för att testa om du är en människa och används för att hindra spam.