Varför är licenserna upptagna?
Om användarna i din nav installation inte har personliga licenser utan delar dessa kan det hända att de tar slut. En vanlig fråga är då vem är det som inte loggat ut?
Dynamics NAV finns i flera olika licensmodeller där exempelvis licensmodeller "Perpetual licensing" innebär att upplagda användare delar på en pool med samtidiga användarlicenser. Detta innebär att det kan finnas fler användare upplagda i systemet än vad som kan logga in samtidigt. Om alla platser är upptagna kan alltså inte upplagda användare logga in förens någon annan först loggat ut.
Problemet är bara att det kan vara svårt att veta vem som är inloggad och tar upp en plats. För att ta reda på detta krävs att du är inloggad som en superuser.
Högst upp till höger, i sökrutan, skriver du in "Sessioner".
Välj Sessionslistan varpå fönstret med sessioner visas.
Åtgärder i sessionslistan
I listan med sessioner kan du alltså se vilka användare som är inloggade och hur länge de varit det.
För att frigöra en licens kan du alltså be en av användarna i listan att stänga sin NAV klient och därigenom avsluta sin session.
Om du inte får tag i användaren för att stänga ner sin session krävs dock att du ber en administratör att avsluta sessionen via servern. Systemet kan även anpassas så att en "Avsluta"-funktion infogas i sessionslistan. Alternativt kan en rutin skapas som automatiskt loggar ut användare som varit inaktiva under en längre tid.