Ärendehanteringssystem via kundportal

Ärendehantering direkt i affärssystemet

Både affärssystem och ärendehantering är viktiga system för företag i expansion. Genom att låta ärendehanteringen vara en del av företagets affärssystem får du det bästa av båda värdar utan att vara tvungen till dubbelarbete eller komplicerade integrationer.

Affärssystemet innehåller traditionellt sett stöd för bokföring av företagets affärshändelser i form av specifika moduler. Detta kan exempelvis vara rutiner för försäljning, inköp, lager etc. dvs. rutiner som kan beskrivas i form av generella processer med i förväg definierade steg. Däremot saknas stöd för ”det övriga”, vilket kan exempelvis vara diverse frågor från kunder riktade till kundtjänst.

För att försäkra sig om att sådana ”övriga” frågor inte förblir obesvarade kan företaget välja att investera i ett ärendehanteringssystem. I detta kan alla sorters ärenden dokumenteras för att säkerställa att kvaliteten upprätthålls.

Nackdelen med ett affärssystem plus ett ärendehanteringssystem är att gränsen mellan dessa ofta är svår att definiera. När övergår en supportfråga till en reklamation som sedan leder till en returorder? Risken är att det blir svårt att följa ett ärende eller att medarbetarna måste registrera mycket information dubbelt.

Genom att låta affärssystemet innehålla ärendehantering som en integrerad del ges möjligheten att just få stödet att dokumentera ”övriga” frågor på samma sätt som de vanliga affärsprocesserna. Låter man även kunderna komma åt de ärenden som berör dem på samma sätt som de kommer åt exempelvis order och fakturainformation i en kundportal flyttas kundservicen till en helt ny nivå.

I Effekts PLUS paketering ingår ärendehantering som en integrerad del i både affärssystemen och tillhörande kundportal. I ärendehanteringen kan företaget definiera vilka typer av ärenden som ska vara tillgängliga samt detaljer om hur dessa ska kunna opereras av både företagets medarbetare och kunder.

Genom att definiera statusvärden och åtgärder för olika ärendetyper kan företaget enkelt skapa flöden som följer de olika processerna. Olika ärendetyper kan även förses med specifikt definierade fält som gör att användaren "tvingas" fylla i nödvändig information innan ärendet skickas vidare.

I Effekts FLEX paketering är det även möjligt att utöka rutinerna med skräddarsydd funktionalitet som anropar inbyggda rutiner i affärssystemets övriga moduler. Det kan exempelvis vara registrering av orders, bokföring eller annat. Det finns alltså möjlighet att skapa exakt vilka lösningar som helst där flöden och processer löper mellan användarna i en kundportal och de strukturerade affärsflödena i affärssytemet.

Dela denna artikel

Om Effekt

Vi arbetar som experter på affärstödjande IT. Genom effektiv användning av Microsoft Dynamics 365 Business Central (tidigare Dynamics NAV) och Bizzjoiner kundportal skapar vi moderna affärslösningar som har dina kunder i fokus. Sedan starten 1997 har vi genomfört över tusen projekt tillsammans med fler än 100 kunder.

Vill du veta mer?

Skriv in dina kontaktuppgifter nedan så kontaktar vi dig.

CAPTCHA
Denna fråga är för att testa om du är en människa och används för att hindra spam.