Tecken på nytt affärssystem

Känn igen tecknen som tyder på att du behöver byta affärssystem

Gamla affärssystem kan kännas som helt okej men i själva verket är dom en belastning som du inte ser på grund av vanebildande mönster. Det finns ett par tecken som ni bör vara uppmärksamma på och som helt klart tyder på att det är dags för ett systemskifte.

 

Ni gör förändringar i verksamheten som systemet inte täcker
Alla företag genomgår mängder av olika typer av förändringar. En del är små och kräver inte så mycket systemstöd medan andra kräver att det finns kompetenta lösningar som följer utvecklingen. Hur ser möjligheterna ut att ta nya verksamheter, affärsmodeller och avdelningar i drift i den befintliga systemkartan? Är svaret på frågan att ni allt som oftast behöver lyfta blicken utanför de befintliga lösningarna kanske det är dags att tänka om, finns det kanske en lösning som har dessa möjligheter?

 

Ni växer men inte systemet
Ni når tillväxtmålen och företaget växer med anställda, omsättning och transaktioner. Det här sätter ert system på prov och ni kan snabbt behöva växla upp. Visar det sig att systemet inte har rätt kapacitet för att stötta tillväxten kan lönsamheten snabbt få sig en törn och ni har ett stort problem som inte löser sig på en dag.

 

Nya arbetssätt både internt och externt
Effektivare sätt att lösa tex ditt företags affärsrelationer med kunderna brukar oftast resultera i nöjdare kunder. Känner ni att ni begränsas i utveckling av nya smarta sätt att tex arbeta mot era kunder pga ert affärssystem? Svaret är inte sällan ja och det är ett allvarligt problem. Att modernisera med teknik ses det på med fördel och det lockar ofta kompetent personal till företaget likväl som det förhöjer kundupplevelsen.

 

Många manuella arbetsuppgifter trots ”kompetent” affärssytem
Ni har investerat i en lösning som skulle minska de manuella processerna och ändå sitter ni där med Excelsnurror och email överallt utan någon som helst ordning? Lugn, ni är inte ensamma. Många känner igen sig i att det borde kunna vara mer automatiserade delar i affärssystemet men få får till det.

 

Systemets kostnad ökar men inte värdet
Att jobba i samma lösning länge är ingen dålig idé när man först tänker tanken. Men hur ser det egentligen ut om man tittar i backspegeln? Systemet har kanske byggts på med fler licenser, det har inte täckt alla behov så ett par stödsystem har köpts in och totalt sett så ser det faktiskt ut som att ni betalar väldigt mycket för en lösning som mest administrerar och inte tillför så mycket längre.

 

Ingen levererar allt men Effekt har försökt hitta en lösning som moderniserar idag och som fortfarande utvecklas med er om många år. Läs mer om Effekts lösningar och hur du med våra stabila plattformar kan ersätta ett lapptäcke av gamla system.

Dela denna artikel

Om Effekt

Vi arbetar som experter på affärstödjande IT. Genom effektiv användning av Microsoft Dynamics 365 Business Central (tidigare Dynamics NAV) och Bizzjoiner kundportal skapar vi moderna affärslösningar som har dina kunder i fokus. Sedan starten 1997 har vi genomfört över tusen projekt tillsammans med fler än 100 kunder.

Vill du veta mer?

Skriv in dina kontaktuppgifter nedan så kontaktar vi dig.

CAPTCHA
Denna fråga är för att testa om du är en människa och används för att hindra spam.